Σελίδες

Χαρακτηριστικά ατόμων με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες


Ανάγνωση:
  • παραλείψεις ή αλλαγές σε γράμματα, λέξεις ή προτάσεις (αδυναμία φωνημικής επίγνωσης)
  • αντικατάσταση λέξης με άλλη με παρόμοια σημασία
  • αργός ρυθμός ανάγνωσης
  • αδυναμία συγκέντρωσης
  • αδυναμία κατανόησης του περιεχομένου
  • ανάγνωση συχνά βάσει σημασιολογικής προσδοκίας (μαντεύει, παρά διαβάζει τη λέξη)
  • δυσκολία διάκρισης ομόηχων λέξεων ή λέξεων που περιλαμβάνουν τα ίδια γράμματα
  • ανάγνωση χωρίς σωστό "χρωμάτισμα" της φωνής
  • αγνόηση σημείων στίξης
  • παρατονισμοί
Γραφή:
  • παράλειψη γραμμάτων
  • αντικατάσταση γραμμάτων
  • αντιστροφή γραμμάτων
  • ορθογραφικά λάθη
  • ακαταστασία, δυσανάγνωστο κείμενο
  • ατελής ευθυγράμμιση των λέξεων πάνω στο χαρτί
  • χρήση κεφαλαίων γραμμάτων ανάμεσα στα πεζά
  • δυσκολία στην οργάνωση αυθόρμητου γραπτού κειμένου
  • συντμήσεις λέξεων
  • παράλειψη συνδετικών λέξεων
  • ασυνέπεια στην ορθογραφία μιας λέξης, ακόμη και μέσα στην ίδια πρόταση
  • λανθασμένη απόδοση λέξεων λόγω επιρροών διαλέκτου
  • κακή χρήση των σημείων στίξης και του τόνου
  • ασταθής γραφικός χαρακτήρας
  • ασταθές μέγεθος γραμμάτων
  • αργοπορία στην εκτέλεση γραπτών εργασιών
  • δυσκολία στην αντιγραφή
  • συμβολισμός φωνημάτων και με αλλόγλωσσα γράμματα

Χωροχρονικός προσανατολισμός:
  • σύγχυση δεξιού-αριστερού, Βορρά-Νότου, του χθες και του αύριο
  • δυσκολία προσανατολισμού στο χάρτη
  • δυσκολία εκμάθησης της ώρας
  • επανάληψη ίδιων φράσεων, αποπροσανατολισμός κατά την ανάγνωση, χάσιμο σειράς
  • κακή διαχείριση του χρόνου
  • δυσκολία στην εκμάθηση χορού
Μαθηματικά:
  • αντιστροφή αριθμών
  • δυσκολία στην ανάκληση ακολουθιών αριθμών ή λέξεων
  • δυσκολία στην ανάκληση και εκτέλεση μιας σειράς προφορικών εντολών
  • δυσκολία στη ανάκληση των μηνών με τη σειρά, των ζυγών αριθμών κλπ
  • δυσκολία εκμάθησης της προπαίδειας
  • δυσκολίες αντίληψης μορφής πλαισίου
  • δυσκολία σύνδεσης αριθμητικών όρων με το περιεχόμενό τους
  • αδυναμία αφηρημένης σκέψης, που έχουν ως αποτέλεσμα δυσκολίες στην κατανόηση των ιδιοτήτων των πράξεων ή στην επιλογή της κατάλληλης πράξης για την επίλυση ενός προβλήματος
  • δυσκολία στο σχηματισμό αντιστοιχίσεων ένα προς ένα
  • δυσκολία ποσοτικής αντίληψης των αριθμών
  • δυσκολία κατανόησης τακτικής και απόλυτης σειράς των αριθμών
  • δυσκολία στη συγκράτηση και χρήση των αλγορίθμων
  • δυσκολίες με τον οικονομικό προγραμματισμό και τη διαχείριση των χρημάτων
Συμπεριφορά:
  • έλλειψη οργάνωσης
  • αδεξιότητα
  • διασπαστική συμπεριφορά μέσα σε ένα σύνολο ή απομόνωση
  • αφηρημάδα, απροσεξία
  • επιστράτευση μηχανισμών αναπλήρωσης της χαμηλής επίδοσης, συχνά με συμπεριφορά που αποκλίνει της αποδεκτής
  • επιθετικότητα
  • ψυχοσωματικά συμπτώματα (έμετοι, ανορεξία, αϋπνία, φιλασθένεια κλπ)
  • προσκόλληση σε άτομα (νηπιακή συμπεριφορά)
  • παρορμητισμός
  • Ξεχνάει πράγματα
  • Συχνά βρίσκεται στο λάθος μέρος τη λάθος ώρα
  • Κουράζεται υπερβολικά εξαιτίας του βαθμού προσοχής και του κόπου που πρέπει να καταβάλει συνεχώς
  • Χρησιμοποιεί τακτικές αποφυγής (πηγαίνει συχνά για νερό ή στην τουαλέτα)
  • Είναι ο κλόουν της τάξης, έχει διασπαστική συμπεριφορά ή είναι εντελώς αποτραβηγμένος (συνήθως πρόκειται για κραυγές βοήθειας από μέρους του παιδιού)
  • Μοιάζει να ονειροπολεί και να μην προσέχει
  • μειωμένα κίνητρα δράσης
  • μειωμένη πρόθεση για μάθηση και πολύ περισσότερο για ενεργητική μάθηση,
  • μειωμένο ενδιαφέρον για ό,τι σχετίζεται με σχολικά έργα
  • άρνηση ή αντίσταση στην καταβολή προσπάθειας για την ολοκλήρωση ενός έργου
  • ισχυρή πεποίθηση ότι δεν μπορούν να μάθουν ή να καταφέρουν τίποτα (μαθημένη αβοηθησία)
  • δυσκολία αξιοποίησης της μεταφορικής έννοιας των λέξεων: Οι έφηβοι με Μαθησιακές Δυσκολίες παρερμηνεύουν γλωσσικά αλλά κυρίως μη-γλωσσικά μηνύματα στη διάρκεια των κοινωνικών τους αλληλεπιδράσεων, συχνότερα από ό,τι οι συνομήλικοι του. Δυσκολεύονται ιδιαίτερα στην ερμηνεία συναισθημάτων από οπτικές νύξεις και ακόμη περισσότερο όταν οι νύξεις δίνονται ακουστικά
  • Φτωχή κοινωνική αντίληψη δημιουργεί προβλήματα στις κοινωνικές επαφές και σχέσεις με αποτέλεσμα το άτομο να απομονώνεται, να έχει λιγότερες ευκαιρίες για κοινωνικές σχέσεις και να αναπτύσσει τελικά χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • άγχος μιας και καλούνται να αντιμετωπίσουν βιολογικές αλλαγές που φέρνει η εφηβεία,      αλλαγή σε σχέση με τους κοινωνικούς ρόλους που καλούνται να παίξουν, σχέσεις με τους συνομήλικους και το άλλο φύλο, αυξημένες σχολικές απαιτήσεις και διαφοροποιημένη διδασκαλία από πολλούς καθηγητές
    Φαύλος κύκλος ματαίωσης, αρνητικών συναισθημάτων και αποτυχίας
    • Η επαναλαμβανόμενη σχολική αποτυχία που βιώνουν οι μαθητές με Μ.Δ., τους κάνει να πιστεύουν ότι η νοητική τους ικανότητα είναι πολύ χαμηλή και ότι η προσπάθειά τους είναι μάταιη και άχρηστη
    • Συνέπεια αυτής της πεποίθησης είναι η αποφυγή της σκληρής προσπάθειας, συνθήκη που αυξάνει τις πιθανότητες συνεχόμενης αποτυχίας.
    • Αυτό με τη σειρά του ενισχύει την αρχική πεποίθηση των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες ότι οι νοητικές τους ικανότητες είναι εξαιρετικά χαμηλές

    0 σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου